Sahibinden.com'da yaşanan krizin perde arkası: 'Tarihin tozlu sayfaları birçok büyük şirketin benzer hatalarıyla dolu'

Sahibinden.com'a erişim sorunu yaşanıyor. Sahibinden, konuya dair "Alan adı hizmeti sağlayan firmayla yaşadığımız teknik bir sorun nedeniyle platformumuza şu anda erişim sağlanamamaktadır" açıklamasını yaptı. Yapay Zeka ve Teknoloji Derneği YK üyesi Prof.Dr. Çisil Sohodol, "Bu olay iletişim dışında kriz yönetiminin diğer iki ana hattı olan operasyonel ve yönetimsel sorunların bir karması olarak karşımıza çıkıyor" deyip ekledi: "Tarihin tozlu sayfaları birçok büyük şirketin benzer hatalarıyla dolu."

12punto

12punto.com.tr

Gayrimenkul, vasıta ve alışveriş ilanlarının yer aldığı platform olan Sahibinden.com’a gece yarısından beri hem web sitesi hem de uygulama üzerinden erişim sağlanamıyor. 

Yapay Zeka ve Teknoloji Derneği YK üyesi Prof.Dr. Çisil Sohodol, Sahibinden sitesinde yaşanan krizi ve geçmişte alan adı krizi yaşayan web sitelerini 12punto için yazdı.

İşte o yazı:

"Eğer doğruysa sahibinden.com ülke kurum krizi tarihine adını altın harflerle yazdırmayı başaracak.

Kriz kategorileri içerisinde "Self-inflicted crises" yani kurum/markanın kendi hatası ile neden olduğu bir kriz tipi vardır.

Bu tip krizleri son yıllarda özellikle iletişim hataları, sosyal medya içerik sorunları, lider açıklamalarındaki sorunlar gibi nedenlerle sıklıkla yaşıyorduk. 

Ancak yaşanan bu olay iletişim dışında kriz yönetiminin diğer iki ana hattı olan operasyonel ve yönetimsel sorunların bir karması olarak karşımıza çıkıyor diyebiliriz. Hatayı kim, nasıl yaptı bilmiyoruz ama yeniden satın alındığı söylenen domain'i geri alamazlarsa sıkıntı yaşayacakları kesin. 

Alanı geri almak için çok yüksek bir ödeme talebi ile karşılaşırlarsa neler olacağını da bekleyip göreceğiz.

'Alan adı' krizi yaşayan ilk kurum elbette Sahibinden.com değil. Tarihin tozlu sayfaları birçok büyük şirketin benzer hatalarıyla dolu."

GEÇMİŞTE ALAN ADI KRİZİ YAŞAYAN SİTELER:

Nisan 2012'de, Hindistan'daki çevrimiçi seyahatle ilgili işlemlerin %30'undan sorumlu olan Hintli turistlere yönelik en büyük ikinci çevrimiçi seyahat sitesi, alan adlarını yenilemeyi unuttu. 370 milyar Rs'lik (5,7 milyar ABD doları) bu sektör sayısız müşteriyi kaybetti ve şirketle özel seyahat kredi kartı üreten State Bank of India ile olan ortaklığını da kaybetti. 

1.700'den fazla şube ve 2.400 ATM'ye sahip , Amerika Birleşik Devletleri'nin 22. büyük bankası olan Regions Bank, Nisan 2013'te alan adını yenilemeyi unuttu.

Müşteriler, çevrimiçi bankacılığa, çevrimiçi hizmetlere ve ana banka web sitesine erişim olanaklarını kaybetti. Banka kamuya açık bir özür dilemek zorunda kaldı ve Web hizmetleri yaklaşık bir hafta boyunca kapalı kaldı. 

Microsoft, pasaport.com alan adını yenilemeyi unuttu ve özellikle o dönemde uyanmakta olan Linux topluluğunda manşetlere çıktı.

Sanki bu yeterince kötü değilmiş gibi, 2003'te Microsoft yine önemli bir alan adını yenilemeyi unuttu, bu sefer unutulan çok daha kritik bir alan adıydı. hotmail.co.uk! 

Marketo, binlerce müşterinin e-posta kampanyalarını, potansiyel müşteri oluşturma formlarını ve diğer pazarlama faaliyetlerini yönetmelerine yardımcı olan, sektöründe bir dev olan pazarlama yazılımı şirketidir. Marketo'nun 2017 alan adı yenileme başarısızlığı, müşterilerin Marketo destekli ürünlerinin artık çalışmadığını fark etmesiyle ortaya çıktı.

Şirketin pazarlama e-postaları, kullanıcı etkileşimlerini izlemek için 'marketo.com' bağlantılarını kullandığından, milyonlarca müşteri e-postasındaki her köprü, resim ve form birdenbire öldü. Şirketin ana web sitesi ortadan kayboldu, bu nedenle müşteriler hesaplarına giriş yapamadı. 

Amerikan futbol takımı Dallas Cowboys, domain adını yenilemeyi unuttu ve alanları yeniden satışa çıktı bir süreliğine web sitelerini kaybetti.

"En iyi kriz yönetimi krizlere doğru tepkiyi vermek değil kriz çıkartmamaktır" cümlesinin önemini bir kez daha yaşayarak görüyoruz. Aman dikkat!

RESMİ AÇIKLAMA GELDİ

Sahibinden.com, resmi Instagram hesabı üzerinden yaptığı açıklamada şu ifadelere yer verdi:

"Alan adı hizmeti sağlayan firmayla yaşadığımız teknik bir sorun nedeniyle platformumuza şu anda erişim sağlanamamaktadır. Sorunun en kısa sürede giderilmesi için ilgili firmanın çalışmaları devam etmekte olup konu çözüldüğünde yeniden bilgilendirme yapılacaktır..."