Uzmanı değerlendirdi: Yapay zeka akademik dürüstlüğü tehdit ediyor mu?
Gelişen teknolojiyle birlikte akademik dünyada yapay zekanın kullanımı, öğrenciler ve araştırmacılar için bir dizi avantajı beraberinde getirirken akademik dürüstlüğe ilişkin de soru işaretlerini beraberinde getiriyor. Üsküdar Üniversitesi Yazılım Mühendisliği Bölümü Arş.Gör. Şeyma Yektar 12punto'ya yaptığı değerlendirmede, öğrencilerin yapay zekâ destekli araçlarla yazdıkları metinlerin kontrol edilmesinin, akademik dürüstlük açısından önemli olduğunu ifade etti.
Samet Sağlam
Samet SAĞLAM - 12punto.com.tr
Yapay zeka, akademik metin yazımına yeni bir boyut kazandırıyor, ancak akademik dürüstlüğe ilişkin de soru işaretlerini beraberinde getiriyor.
Yapay zeka konunusunda araştırmalarda bulunan Üsküdar Üniversitesi Yazılım Mühendisliği Bölümü Arş.Gör. Şeyma Yektar, yapay zekanın bu alandaki kullanımı konusunda 12punto'ya özel açıklamalarda bulundu.
Yektar; yapay zekanın öğrenme, araştırma ve bilgi toplama süreçlerine hız kattığını dile getiriken öğrencilere ve araştırmacılara da yardımcı olma potansiyeli olduğunu belirtti. Yektar ayrıca; bu avantajların, intihal ve yanlış bilgi içerme riskini de beraberinde getirdiğine vurgu yaptı.
İNTİHAL ÖNLEMİ
Özellikle ChatGPT gibi yapay zeka uygulamalarının yazılı olarak kontrolsüz bir şekilde kullanılmasının, akademik etiğe ters düşen eylemler içerebileceğine dikkat çeken Yektar, metinlerin düzenli incelenmesi ve intihal önlemlerinin alınması gerektiğini söyledi.
Yapay zekanın öğrencilerin ödevlerinde ve akademik alanda hile yapmalarına olanak tanımasına karşı da önlemler alınması gerektiğini belirten Yektar, bu konuda kullanılan tespit araçlarının önemine işaret etti.
Öğrencilerin yapay zekâ destekli araçlarla yazdıkları metinlerin kontrol edilmesinin, akademik dürüstlük açısından önemli olduğunu ifade etti.
EĞİTİMDEKİ ETİK TARTIŞMASI
Yaptığı değerlendirmelerde eğitimde yapay zekânın etik zorluklarına da değinen Arş. Gör. Şeyma Yektar, özellikle ön yargı, ayrımcılık, gizlilik ve veri koruma gibi konuların göz ardı edilmemesi gerektiğini söyledi.
Eğitimde yapay zekanın insan haklarına ve etik değerlere uygun bir şekilde kullanılabilmesi için çok paydaşlı bir yaklaşımın benimsenmesinin önemini vurguladı.