Fransız haber ajansı yazıyor: Türkiye'de şarap rönesansı yaşanıyor

Fransız haber ajansı AFP, Türkiye'deki şarap sektörünü ele aldı ve Zeynep Arca Şallıel'in liderliğindeki üretim faaliyetlerini inceledi. Şallıel, yıllık 120 bin ila 150 bin şişe üreterek sektördeki zorlukları ekonomik kriz ve tanıtım eksikliği gibi unsurlarla ilişkilendiriyor.

12punto

Fransız haber ajansı (AFP) bugün yayımladığı haberde Türkiye'deki şarap sektörünü ele aldı. 

Devletin büyük üreticileri kayıran alkol satışı tekelini kaldırmasının ardından Zeynep Arca Şallıel'in 2000'li yıllarda profesyonel olarak bu işe girdiği bildirildi. 

Artık 50 yaşında olan Şallıel, şarap uzmanı bir İtalyan'ın yardımıyla bağını büyüterek yılda 120 bin ila 150 bin şişe üretiyor. 

Trakya'daki bağlarında hem yerel hem de uluslararası üzüm çeşitlerini kullanan Şallıel, kendini "nesli tehlike altındaki tür" diye tanımlıyor. Yaşadıkları sorunları ekonomik kriz, enflasyon, iklim değişikliği ve sektördeki görünürlük eksikliği diye sıralayıp ekliyor:

'TÜRKİYE'DE ŞARAP RÖNESANSI BAŞLADI'

"Kaliteli şaraplar üretsek de bunları hem kendi ülkemizde hem de yurtdışına satmakta güçlük çekiyoruz."

Türkiye'deki şarap sektörünün diğer paydaşları gibi o da vergiler, bürokrasi ve AFP'nin "saçma" diye nitelediği kanunlardan muzdarip. 

Diğer yandan şarap uzmanı ve danışmanı Göknur Gündoğan, çoğu yurtdışında eğitim almış ve önemli bir kısmı kadın olan yeni bir kuşağın Türkiye'de şarap rönesansını başlattığını savunuyor. 

Türkiye'de 250 civarında bağ var ve bunların yarısı kaliteli şarap üretimine odaklanmış durumda. 

Hem Cabernet, Sauvignon ve Merlot gibi yabancı üzümler hem de Narince, Kolorko, Papazkarası ve Karasakız gibi yerli türler kullanılıyor.

Gündoğan, Türkiye'de bin çeşit üzüm tanımlandığını ve bunların 15'inin şarapta başarısını kanıtladığını söylüyor.

Gündoğan, Türkiye'nin çoğunluğunun Müslüman olduğuna işaret ederek Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan için "Türklerin şarap tüketmesini istemiyor" diyor. 

'INSTAGRAM'A REKLAM BİLE KOYAMIYORUZ'

Türkiye'deki alkol piyasasının yalnızca yüzde 6'sını şarap oluşturuyor. 

Şarap üreticisi Metin Harbalioğlu reklam yasaklarından şikayetçi:

"Instagram'a fotoğraf koymaya bile korkuyoruz."

Seyit Karagözoğlu da ABD, Birleşik Krallık ve Birleşik Arap Emirlikleri'ne ihracat yaptıklarını belirtirken yetkililerin tavrını eleştiriyor:

"Tanıtım eksikliği çok önemli. Yeni nesil veya yeni girişimcilerin bu işe başlamasının önünde gerçekten büyük bir engel olduğunu düşünüyorum."

Tütün ve alkollü içki üreten ya da ithal eden tüm firmalardan üretim kapasitelerine göre 50 milyon Türk Lirasına varan miktarda teminat istenmesi, küçük tüketicileri vuruyor.

ÜRETİMİN SADECE YÜZDE 3'Ü YURTDIŞINA SATILABİLİYOR

Zeynep Arca Şallıel, bu yıl başlatılan uygulama hakkında konuşurken şöyle diyor:

"Son 10 yılda onlarca yeni üretici piyasaya girmişti. Bu düzenlemeler bunu durdurdu"

AFP, eskiden dünyanın en büyük 10 şarap ihracatçısı arasında yer alan Türkiye'nin artık yalnızca üretiminin yüzde 3'ünü yurtdışına satabildiğini bildiriyor. 

Son 20 yılda Türkiye'de çalışan İtalyan uzman Andrea Paoletti, kalite konusunda sorun olmadığını savunuyor. 

"Türk şarabının geleceği uluslararası piyasalarda. Kendilerini tanıtmalılar."

Halihazırda Türkiye dünyanın en büyük 5. üzüm üreticisi ancak şarap ihracatında 51. sırada. 

Dünyanın en etkili şarap dergisi Decanter de son sayısında Türkiye'deki şarapçılığa geniş yer ayırmıştı. 

Osmanlı dönemindeki yasaklara rağmen Anadolu'nun şarapçılık geleneğinin sürdüğüne dikkat çekilirken ülkedeki farklı bağlar ve üreticiler tanıtılmıştı.