Google'ın şirketler grubu anti-tekel davası sonucunda dağıtılacak mı? Kritik davada 3. gün

ABD'de Çarşamba günü görülen teknoloji devi Google'a yönelik 'anti-tröst' davasında savcıların sunduğu delillere göre, bir yönetici meslektaşlarına, şirketin çevrimiçi reklamcılık işinin 2009'daki hedefinin rakip reklam ağlarını 'ezmek' olduğunu söyledi.

12punto

12PUNTO DIŞ HABERLER

ABD'de Google, tekelleşmeye çalıştığı gerekçesiyle yargılanmaya başlandı. ABD Adalet Bakanlığı'nın iddianamesinde, Google'ın yayıncı reklam sunucuları ile reklam ağları pazarlarını tekeline almaya çalıştığı, reklam borsaları pazarına ise hakim olmak için planlar yaptığı savunuldu.

Duruşmanın üçüncü gününde(12 Eylül) savcılar, hükümetin reklam teknolojisi pazarına hakim olmayı hedeflediği dönemde, Google çalışanlarının şirketin ürünleri hakkında nasıl düşündüklerine dair deliller sunmaya başladı.

ESKİ ŞİRKET ÇALIŞANININ KONUŞMALARI GOOGLE'I ELE VERDİ

Mahkemede gösterilen delillere göre, Google'ın eski Görüntülü Reklamcılık Departmanı Başkanı David Rosenblatt, şirkette yönetici olduğu dönemde diğer çalışanlara amaçlarının tekelleşmek olduğunu belli eden mesajlar gönderdi.

Rosenblatt, 2008 sonu veya 2009 başına ait olduğu tahmin edilen bir şirket içi mesajında, şirketin stratejisi hakkında 'Diğer ağları ezeceğiz ve hedefimiz bu' dedi.

Rosenblatt, Google'a 2008'de reklam teknolojisi şirketi DoubleClick'in satın alınmasıyla katıldı ve ertesi yıl ayrıldı.

Delillere göre Rosenblatt, 'Hem Goldman hem de NYSE'yiz' demiş ve o dönem dünyanın en büyük piayasa denetçilerinden olan Goldman'ı ve en büyük piyasa yapıcılarından biri olan NYSE'yi örnek vererek, tekelleştiklerini ima etmiş. 

Sunulan delillerde Rosenblatt, yayıncılar için platform değiştirmenin bir 'kabus' olduğunu söyleyerek, Google'ın müşterilerini alternatiflere yönelmekten alıkoyduğundan da bahsediyor.

Delillere göre Rosenblatt, 'Bunun gerçekleşmesi(Reklamverenlerin Google'ı terk etmesini kastediyor) için Tanrı'nın bir eylemi gerekiyor' diyor.

Şu anda çevrimiçi lüks market sitesi 1stDibs'in CEO'su olan Rosenblatt, basına açıklama yapmayı reddetti.

Öte yandan Google, rakip dijital reklam şirketleriyle yoğun bir rekabet içinde olduğunu söyleyerek iddiaları reddediyor.

GOOGLE ÇALIŞANLARINA 'TEKELLEŞME EĞİTİMİ' VERİYORMUŞ

Savcıların ele geçirdiği Rosenblatt'ın mesajlarından oluşan bu delillerin, geçtiğimiz yıllar boyunca Google'da yeni çalışmaya başlayan insanlara okutulduğu öğrenildi. İddiaya göre Google, Rosenblatt'ın söylediklerini yeni çalışanlarını 'eğitmek' için kullanıyordu.

2022'ye kadar Google'da çalışan bir diğer eski DoubleClick yöneticisi Brad Bender, duruşmada verdiği ifadede, mesajları ekibine ilettiğini kabul etti ve o dönem için bunların 'okumaya değer' olduğunu söyledi.

Google, reklamverenler ve yayıncılar için entegre bir ürün paketi sunan tek şirketin kendisi olmadığını ve Microsoft'un, Amazon'un ve Meta Platformları'nın benzer özellikleri olduğunu savundu.

ABD Bölge Yargıcı Leonie Brinkema, Google'ın yasayı ihlal ettiğine karar verirse, savcıların, en azından şirketin yayıncı reklam sunucusunu ve reklam borsasını içeren bir platform olan Google Ad Manager'ı satması yönündeki talebini dikkate alacak.