Lise sisteminde köklü değişim gündemde: 2+2 ve 3+1 modelleri tartışılıyor

Milli Eğitim Bakanlığı, lise eğitiminde köklü bir değişim için 2+2, 3+1 ve 2+1 gibi modeller üzerinde çalışıyor. Eğitimciler arasında yaş sınırı ve zorunlu eğitim tartışmaları sürerken, Bakan Yusuf Tekin henüz kesin bir karar alınmadığını vurguladı.

12punto

Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), mevcut lise eğitim sistemindeki aksaklıkları gidermek amacıyla alternatif modeller üzerinde çalışıyor. Uzun süredir tartışılan 2+2, 3+1 ve 2+1 formülleri, eğitimciler arasında farklı görüşlerin ortaya çıkmasına neden oldu. Bu modellerle lise eğitiminin daha verimli, esnek ve hedef odaklı hale getirilmesi amaçlanıyor.

ALTERNATİF MODELLER NELER SUNUYOR?

Milliyet'in haberine göre, tartışılan modellerden 3+1, ilk 3 yılın zorunlu, son yılın ise üniversiteye hazırlık olarak değerlendirilmesini öngörüyor. 2+2 modeli ise ilk iki yıl sonunda öğrencilere diploma verilmesini, kalan iki yılın tercihe bağlı yapılandırılmasını öneriyor. Bazı modellerde ise lisede zorunlu eğitimin kaldırılması gündeme geliyor.

'16 YAŞ ÜST SINIR OLMALI'

İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Muhammet Baştuğ, sistemin öğrencilerin hayat beklentilerine göre şekillenmesi gerektiğini belirtti:

“Akademik beklentisi olmayan öğrenciler için temel eğitimin ardından hayata atılabilecekleri sistemler geliştirilmelidir. Bu nedenle zorunlu eğitim yaşı 16’yı geçmemeli.”

ZORUNLU EĞİTİM AİDİYET SORUNU YARATIYOR

Yıldız Teknik Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Ali Fuat Arıcı, zorunlu eğitimin eğitim niteliğini düşürdüğünü ve öğrencilerde okula aidiyet duygusunu zayıflattığını savundu:

“Zorunlu lise eğitimi kalabalık sınıflar yaratıyor, motivasyonu olmayan öğrenciler diğerlerini de olumsuz etkiliyor.”

2+2 MODELİ AKADEMİK ESNEKLİK SUNUYOR

Doç. Dr. Turgay Öntaş, ortaöğretimin ilk iki yılının zorunlu, sonraki yılların ise öğrencilerin ilgi ve kariyer planlarına göre yapılandırılabileceği bir model önerdi.

“Bu sistem sayesinde üniversiteye hazırlık ve iş gücü piyasasına geçiş daha net ayrışabilir.”

MEB KARAR AŞAMASINDA DEĞİL

Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin, bir televizyon programında yaptığı açıklamada, tartışmaların sürdüğünü ve henüz netleşmiş bir karar olmadığını ifade etti:

“Farklı formüller var ama biz tüm görüşleri değerlendiriyoruz. Son karar siyasi mekanizmalarda şekillenecek.”

Eğitim İş Sendikası, model tartışmalarının arkasında sosyoekonomik alt grupların eğitim dışına itilmesi tehlikesinin yattığını savundu:

“Bu arayışlar, özellikle dezavantajlı kesimlerin eğitim sisteminden kopmasına ve erken yaşta iş gücü piyasasına itilmesine neden olacaktır.”