MEB açıkladı: Siber zorbalık ve akran zorbalığını müfredata dahil edildi

Milli Eğitim Bakanlığı, siber zorbalık ve akran zorbalığını müfredatın bir parçası haline getirdiğini duyurdu. Seçmeli ders kapsamında, dijital güvenlik ve dijital bağımlılığın yanı sıra sevgi, saygı, eşitlik, doğruluk, çalışkanlık, şefkat ve merhamet gibi değerlerin toplumsal hayata katkısı vurgulanacak.

12punto

Milli Eğitim Bakanlığı, siber zorbalık ve akran zorbalığını müfredata dahil ettiğini bildirdi.

Milli Eğitim Bakanlığı yetkililerinden elde edilen bilgilere göre, "okul temelli sosyal sorumluluk çalışmaları" dersinin müfredatı, Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığının onayından geçti. Ortaokul 6, 7 ve 8. sınıflarda her düzeyi kapsayan 72 saatlik öğretim programına sahip bu seçmeli ders, 2023-2024 eğitim öğretim yılında müfredat kapsamına alındığı paylaşıldı.

GÜNLÜK YAŞAMA YARDIMCI OLACAK

Dersin müfredatı, öğrencilere toplumsal duyarlılık ve sorumluluk bilinci kazandırmayı, toplumsal sorunlara farkındalık oluşturmayı amaçlıyor. Öğrencilerin sosyal sorumluluklarını anlamalarını ve bu sorumlulukları etkili bir şekilde yerine getirmelerini sağlayacak içerikler müfredatta yer alıyor. Aynı zamanda, öğrencilere sadece teorik bilgi değil, günlük yaşam becerilerini geliştirmelerine yardımcı olacak etkileşimli eğitim ortamları da sağlanacağı bilgisi verildi.

6. sınıflar için hazırlanan ders müfredatı, "sosyal sorumluluk", "toplumsal farkındalık oluşturma", "toplumsal değerler ve ahlak", "çevre ve sürdürülebilirlik", "toplumsal sağlık" ve "sosyal yardımlaşma" başlıklı ünitelerden oluşuyor. Derste, ileri kademelerde teorinin yanı sıra uygulamaya dönük kazanımlara da vurgu yapılıyor. Bu çerçevede, mevcut ünitelere ek olarak 7. sınıflarda "toplum hizmeti ve gönüllülük" ünitesi, 8. sınıflarda ise "sosyal girişimcilik ve inovasyon" ile "küresel sorunlara bakış" üniteleri de öğretildiği kaydedildiç

TOPLUM YARARI

Sosyal sorumluluk" ünitesinde, gönüllülük, empati, diğerkamlık, toplumsal farkındalık, sürdürülebilirlik, toplumsal fayda ve sosyal girişimcilik kavramları üzerinde duruluyor. Öğrencilerden, toplumsal yardımlaşma ve dayanışma çerçevesinde bir sosyal yardımlaşma projesi tasarlamaları, projelerini uygulamaları ve ardından bunları toplum yararı açısından değerlendirmeleri beklendiği söylendi.

Toplumsal farkındalık oluşturma" ünitesinde öğrencilere, çevrelerindeki toplumsal sorunlara karşı farkındalık geliştirme becerisi kazandırılacak. Bu derste öğrenciler, yakın çevrelerindeki sosyal sorumluluk çalışmalarını araştıracaklar. Üst kademelerde ise öğrencilere, toplumsal farkındalığı artırmak için kitle iletişim araçlarını kullanabilecekleri bir proje tasarlama fırsatı verilecek. Projede, kampanya ve etkinliklerle toplumsal farkındalığa katkı sağlamaları beklendiği vurgulandı.

DİJİTAL ŞİDDET YÖNTEMLERİYLE BAŞ ETME

"Toplumsal değerler ve ahlak" ünitesinde, etik, ahlak, toplumsal sorun, akran zorbalığı, dijital güvenlik, dijital değer gibi kavramlar işlenecek. Dijital güvenlik, dijital bağımlılık, siber tehdit, siber zorbalık gibi konular üzerinde durularak dijital şiddet türleriyle baş etme yöntemleri tartışılacağı bildirildi.

Toplumsal değerlerin toplumsal bütünleşmedeki rolü ve sevgi, saygı, eşitlik, doğruluk, çalışkanlık, şefkat, merhamet gibi değerlerin toplumsal hayata katkısı vurgulanacak. Sosyal sorumluluğun temel değerleri ve ahlak ilkeleri tanımlanacak; sosyal sorumluluğa sahip bireyin özellikleri örneklerle açıklanacağı söylendi.

ÇEVRE DUYARLIĞI

"Çevre ve sürdürülebilirlik" ünitesinde öğrencilere çevre sorunlarına dikkat çekme ve sürdürülebilir çözümler önerme fırsatı verilecek. Üst kademelerde ise öğrencilere çevre sorunlarına yönelik çözümler üretecekleri bir proje geliştirme görevi verilecek. Öğrenciler, projelerinin sürdürülebilirlik açısından değerlendirmeler yapacaklar. Arkadaşlarıyla işbirliği yaparak çevre duyarlılığına yönelik projeler tasarlayacak olan öğrenciler, bu projeler için uygulama planları da hazırlayacakları belirtildi.

"Toplumsal sağlık" ünitesinde öğrencilere, beslenme, hijyen ve bağımlılığın sağlıkla ilişkisini anlayabilme ve sağlıklı yaşlanma ile ilgili çıkarımlarda bulunma yeteneği kazandırmak amaçlanıyor. Sağlıklı beslenme, hijyen, sağlıklı yaşlanma, bağımlılık, okul sağlığı ve hijyen gibi kavramlar üzerinde durulacak müfredatta, diyabet ve obezite gibi konularla ilgili olarak fiziksel aktivitenin ve beslenmenin önemine vurgu yapılacağı Ayrıca,Üst kademelerde öğrencilere, beslenme, hijyen ve bağımlılık kaynaklı toplumsal sağlık sorunlarına çözüm önerileri geliştirmeleri fırsatı sunulacağı belirtildi.

YAŞAM DOYUMU ÜZERİNDE DURULACAK

"Toplum hizmeti ve gönüllülük" dersinde öğrencilere, toplum hizmetlerinde gönüllülüğün bireysel ve toplumsal önemini fark etme, sosyal sorumluluk çalışmalarında teknolojinin etkisini değerlendirme ve konuyla ilgili projeleri araştırma becerisi kazandırmak amaçlanıyor. Toplum hizmeti, gönüllülük, bireysel gelişim, toplumsal değişim gibi kavramların işlendiği derste, öz saygı, öz güven, yaşam doyumu kavramları üzerinde de durulacağı vurgulandı

Derslerde öğrencilere, toplum hizmetlerinde gönüllülüğün toplumsal gelişime olan faydalarını anlamaları ve yaptıkları projelerin toplumda değişime katkı sağlayıp sağlamadığını değerlendirmeleri fırsatı sunulacağı açıklandı.

"Sosyal girişimcilik ve inovasyon" dersinde öğrencilere, sosyal girişimcilik ve sosyal inovasyon kavramlarının benzerlik ve farklılıklarını belirleyerek yaratıcı fikirler geliştirme becerisi kazandırmak amaçlanıyor. Derste, öğrenciler sosyal inovasyon alanında yeni fikirler üretecek ve yaşadıkları çevreyi iyileştirmeyi amaçlayan sorunlara yönelik yeni çözümler geliştirmeye teşvik edileceği kaydedildi.

KÜRESEL SORUNLARA ÇÖZÜM

"Küresel sorunlara bakış" ünitesinde küresel sorunlar tanımlanacak ve yoksulluk, açlık, göç, afet, salgın hastalık, iklim değişikliği, nesli tükenen canlılar gibi sorunlara vurgu yapılacak. Öğrenciler, derslerde küresel sorunlara çözüm sağlayabilecek öneriler geliştirecekler. Özellikle "ikiz dönüşüm" kavramı üzerinde durularak uluslararası ölçekte yapılan projeler inceleneceği belirtildi.