MEB'den 4+4+4 için değişim sinyali
Türkiye’de 12 yıllık zorunlu eğitimin geleceği yeniden masaya yatırıldı. Milli Eğitim Bakan Yardımcısı Dr. Ömer Faruk Yelkenci, “4+4+4 sisteminin son dört yılı ile ilgili bir problem olduğu noktasında mutabakat var” diyerek, sistemin son halkasına yönelik değişim sinyali verdi. Eğitimciler ise zorunluluk kavramının nasıl şekillenmesi gerektiğini tartıştı.
12punto
Türkiye’de 12 yıllık zorunlu eğitim sisteminin geleceği üzerine yürütülen tartışmalar, düzenlenen yeni bir çalıştay ile gündeme taşındı. Enstitü Sosyal liderliğinde gerçekleştirilen çalıştayda, "Zorunlu olmasın ama nasıl olsun?" sorusu etrafında fikir alışverişinde bulunuldu. "Türkiye’de Lise Eğitiminin Dönüşümü" başlığı altında düzenlenen çalıştayda, mevcut lise eğitim sisteminin yapısı ele alındı ve köklü bir vizyon değişikliğinin nasıl mümkün olabileceği tartışıldı.
İktidara yakın Türkiye Gazetesi'nin haberine göre çalıştaya Millî Eğitim Bakanlığı temsilcileri, akademisyenler, sivil toplum kuruluşu temsilcileri, eğitim araştırmacıları, eğitim yönetimi uzmanları, öğretmenler ve okul yöneticileri katılım sağladı.
Programın açılış konuşması Millî Eğitim Bakan Yardımcısı Dr. Ömer Faruk Yelkenci tarafından gerçekleştirildi. Yelkenci, konuşmasında mevcut 4+4+4 eğitim sistemine ilişkin değerlendirmelerde bulundu. Sistemin özellikle son dört yılına yönelik eleştirilerin yoğunlaştığı ifade edildi.
Yelkenci, konuya ilişkin şunları kaydetti:
“4+4+4 sisteminin son dört yılı ile ilgili bir şey yapılması gerektiği konusu son zamanlarda birçok çevre tarafından dile getirilmektedir. Bu noktada bir sorun olduğu konusunda genel bir mutabakat sağlanmış durumdadır. Ancak bizim bu meseleye son derece ihtiyatlı yaklaşmamız gerekmektedir. Bu yalnızca eğitim kademelerinin süresi ile sınırlı bir mesele değildir; çok daha geniş bir etki alanı bulunmaktadır. Tartışmanın birçok parametreyi kapsaması gerektiği düşünülmektedir.”
Medya organlarında sıkça dile getirilen “1+3”, “2+2” gibi alternatif modeller hakkındaki yorumlara da değinen Yelkenci, Millî Eğitim Bakanlığı olarak henüz bu konuda herhangi bir angajmanın bulunmadığını belirtti. Sürecin toplumsal tartışmalar ve uzman görüşleri ışığında şekillendirilmek istendiği vurgulandı.
Yelkenci, sözlerini şöyle sürdürdü:
“Olası değişiklikler için kapsamlı değerlendirmelerin yapılması ve en doğru sonucun bulunması gerektiğine inanıyoruz. Eğitim politikalarında sonucu belirleyen çok fazla parametre söz konusudur. Bu sebeple çok iyi tasarlanmış programlara ihtiyaç duyulmaktadır. Bugünkü toplantı gibi platformlar, bu amaca katkı sağlamaktadır. Bu tür toplantılar, bakanlığımız tarafından desteklenmektedir.”
Çalıştayda, zorunlu eğitimin lise düzeyinde nasıl daha esnek ve etkili hâle getirilebileceği konusunda farklı öneriler dile getirildi. Eğitimciler, özellikle öğrencilerin ilgi ve becerilerine göre yönlendirilmesi, mesleki ve akademik seçeneklerin çeşitlendirilmesi gibi başlıklara vurgu yaptı.
Katılımcılar, zorunlu eğitimin kapsamı, süresi ve içeriğine dair sürecin çok paydaşlı yürütülmesinin gerekliliğine işaret ederken, sonuç raporunun ilerleyen günlerde Millî Eğitim Bakanlığı'na sunulacağı belirtildi.