MEB'den ilköğretim müfredatına yeni ders!
Milli Eğitim Bakanlığı, 2026 yılı itibarıyla ilköğretim müfredatına “bilinçli tüketici” dersini dahil ediyor. Yeni uygulamayla öğrencilerin erken yaşta tüketici hakları konusunda farkındalık kazanması hedefleniyor.
12punto
Milli Eğitim Bakanlığı (MEB), 2026 yılı itibarıyla ilköğretim müfredatına yeni bir ders daha eklemeye hazırlanıyor. Cumhurbaşkanlığı 2026 Yılı Yıllık Programı’na göre, “bilinçli tüketici” dersi ilköğretimde okutulacak. Böylece öğrencilerin erken yaşlarda tüketici hakları konusunda bilinçlenmeleri sağlanacak.
Uygun görülen seçmeli derslerin programlarına da bilinçli tüketime yönelik içerikler eklenecek.
EĞİTİM SİSTEMİ DAHA ESNEK VE DAYANIKLI HALE GETİRİLECEK
Programda, eğitim sisteminin olağanüstü durumlara karşı daha dayanıklı ve esnek bir yapıya kavuşturulması öngörülüyor. Ayrıca bireyselleştirilmiş öğrenme modeli etkinleştirilecek ve uzaktan eğitim altyapısı geliştirilecek.
OKUL ÖNCESİ EĞİTİMDE FIRSAT EŞİTLİĞİ HEDEFİ
Cumhurbaşkanlığı 2026 Yılı Programı’nda, okul öncesi eğitimin güçlendirilmesi için fiziki ve beşeri altyapının artırılacağı belirtildi.
Okul öncesi eğitimde fırsat eşitliğini sağlamak amacıyla, ekonomik ve sosyal gelişmişlik düzeylerine göre farklı modeller uygulanacak. Bu kapsamda geçici köy ana sınıfları, taşıma merkezli ana sınıflar ve evde okul öncesi eğitim modelleri hayata geçirilecek.
Hayırseverlerin ve özel sektörün bu alana desteği teşvik edilecek. Valiliklere, gelen bağış ve yardımların öncelikle okul öncesi eğitim alanına yönlendirilmesi için bilgilendirme yapılacak.
ÖĞRENCİLER ERKEN YAŞTA TÜKETİCİ HAKLARINI ÖĞRENECEK
Programda, “üretici ve tüketici haklarının korunduğu, kalite odaklı, kolay ve düşük işlem maliyetli bir ticaret ortamı” hedefleniyor. Bu çerçevede, tüketicinin korunmasına ilişkin mevzuat gözden geçirilecek, hassas tüketici gruplarına yönelik özel önlemler alınacak.
İlköğretim müfredatına eklenecek “bilinçli tüketici” dersiyle öğrencilerin küçük yaşta tüketici hakları bilincine sahip bireyler olarak yetişmeleri amaçlanıyor. Ayrıca uygun seçmeli derslerde de bilinçli tüketime yönelik içerikler yer alacak.
EĞİTİM DIŞINA ÇIKMA RİSKİNE KARŞI ÖNLEYİCİ ADIMLAR
Eğitim ortamlarının çocukların ruhsal ve fiziksel gelişimlerine uygun hale getirilmesi, çocuk güvenliğinin sağlanması ve okuldan kopma riski taşıyan öğrenciler için önleyici mekanizmalar kurulması planlanıyor.
Özel eğitime ihtiyaç duyan bireyler için fiziki ve beşeri imkanların artırılması, özel eğitim okullarının altyapısının güçlendirilmesi hedefleniyor.
Ayrıca temel eğitim döneminde kaynaştırma ve bütünleştirme uygulamalarıyla eğitim gören öğrenciler için temel matematik ve okuryazarlık etkinlik programları hazırlanacak.
UZAKTAN EĞİTİM ALTYAPISI GÜÇLENDİRİLECEK
Eğitim sisteminin olağanüstü durumlarda kesintiye uğramaması için uzaktan eğitim altyapısının geliştirilmesi öngörülüyor.
“Yapay zeka destekli bireysel öğrenme platformu” MEBİ üzerinden dijital içeriklerin entegrasyonu sağlanacak. Bu platformda yapay zeka destekli asistan ve öğrenme analitiği özellikleri geliştirilecek.
Ayrıca Eğitim Bilişim Ağı’nda (EBA) daha fazla öğretim materyali, eğitsel video, simülasyon ve zenginleştirilmiş kitap içerikleri üretilecek.
İKLİM DEĞİŞİKLİĞİ VE SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK TEMALI ETKİNLİKLER ARTACAK
Okullarda bilim, sanat, kültür ve spor etkinliklerinin artırılması planlanıyor.
Bağımlılıkla mücadele kapsamında çeşitli kurumlarla iş birliği yapılarak tiyatro, resim, kısa film yarışmaları ve münazara etkinlikleri düzenlenecek.
Bilişim alanında çalışan öğretmen ve öğrencilerin projelerini paylaşmaları amacıyla “Ulusal GençTek Zirvesi” organize edilecek.
Ayrıca öğrenciler arasında iklim değişikliği, sürdürülebilirlik ve gönüllülük temalı resim, şiir, afiş ve kısa film yarışmaları yapılacak.