Taksici lobisine boyun eğen Uber, yine tüketici aleyhinde bir uygulamaya gidiyor
Uber Türkiye, genel olarak tepki çeken bir adıma imza attı ve bugün 20 TL sabit hizmet bedeli almaya başladı.
12punto
Uber Türkiye, genel olarak tepki çeken bir adıma imza attı ve bugün 20 TL sabit hizmet bedeli almaya başladı. Bu konuda firmadan kullanıcılarına gönderilen bilgilendirme mesajı şöyle oldu:
“Süreçlerimizle ilgili bir güncelleme hakkında sizi bilgilendirmek istiyoruz. 11 Aralık Pazartesi gününden itibaren Uber uygulaması üzerinden gerçekleştirilen yolculuklar için 20 TL tutarında sabit hizmet bedeli nihai yolculuk ücretine eklenecektir.”
Bu konuyu gündeme getiren isimlerden Gazeteci Bülent Mumay, X hesabı üzerinden sürece tepki göstererek şunları yazdı: “Taksici lobisine boyun eğen Uber, yine tüketici aleyhinde bir uygulamaya gidiyor. Taksiciden komisyon almak yerine, her yolculuk içim tüketiciden 20 TL “hizmet bedeli” alacak. Resmî duyurusunu az önce yaptılar.” Bu durum genel olarak tepki çekiyor ancak firmanın bir geri adım atması şimdilik beklenmiyor.
Taksici lobisine boyun eğen Uber, yine tüketici aleyhinde bir uygulamaya gidiyor. Taksiciden komisyon almak yerine, her yolculuk içim tüketiciden 20 TL “hizmet bedeli” alacak. Resmî duyurusunu az önce yaptılar. ?? ?@Uber? ?@Uber_Turkiye? pic.twitter.com/dqSyHMp5F4
— Bülent Mumay (@bulentmumay) December 11, 2023
Uber bizimi gündemimize en son yurt dışı merkezli bir konuda gelmişti. Uber kaçıranlar için 2018 yılında sürücüsüz test aracıyla ölümlü bir kazaya karıştı. İşte bu konuda araç sürücüsüne ceza verildi. Hafızaları tazelemek adına Uber‘in test ettiği sürücüsüz otomobillerinden bir tanesi 2018 yılında, Arizona Tempe’de elinde bisikletle yoldan karşıya geçen Elaine Herzberg isimli kadına çarptı. Bu kaza sonrasında ağır yaralanan 49 yaşındaki kadın, kaldırıldığı hastanede hayatını kaybetti. Sürücüsüz bir otomobilin karıştığı ilk ölümlü kaza olarak tarihe geçen bu olay, Amerika Ulusal Ulaştırma Güvenliği Kurulu (NTSB) tarafından detaylı şekilde incelenmişti. Elde ettiği detayları paylaşan NTSB, dikkat çeken sonuçlar ortaya koydu. Örneğin kazanın olduğu gece hayatını kaybeden Elaine Herzberg, siyah bir kıyafet giyiyordu. Yanında gittiği bisikleti üzerinde de bir yansıtma bulunmayan kadın, sokak aydınlatmasının olmadığı bir yerden karşıya geçmeye çalıştı. Kadını çarpmadan 6 saniye önce algılayan ancak yukarıdaki nedenlerden dolayı “bilinmeyen obje” olarak algılayan sürücüsüz araç, 1,3 saniye kala bisikleti belirleyerek acil fren manevrası yapılması gerektiğini bildirdi. Ancak bu da sistem tarafından “düzensiz davranışı azaltma sistemi” nedeniyle aktif edilmedi.
Tüm bunlar birleştiği zaman kanında marijuana ve metamfetamin bulunan kadın ciddi bir darbe alarak hayatını kaybetti. Bu araç sürücüsüz bir araçtı ancak içerisinde test gözlemcisi olarak Rafaela Vasquez yer alıyordu. Peki buna rağmen kaza nasıl oldu? Kaza oldu çünkü Vasquez olay anında telefonu ile oynadığı için yola bakmıyordu. Tam olarak bu yüzden Maricopa Yüksek Mahkemesinden bir yargıç Vasquez’i suçlu buldu ve onu, üç yıl denetimli serbestlik cezasına (Yani hapis yatmayacak) çarptırdı. Ulusal Ulaştırma Güvenliği Kurulu olayla ilgili dikkat çeken bir detayı daha ortaya çıkartmıştı. Kazada kullanılan sürücüsüz otomobil 2017 Volvo XC90 modeliydi. Peki fabrikadan birçok kaza önleme sistemiyle çıkan bu otomobil, otonom sistem haricinde neden Elaine Herzberg‘i algılamadı? Söylendiği kadarıyla Uber‘in otonom sistemi devreye girdiği zaman Volvo’nun güvenlik sistemleri devre dışı kalıyordu. Sadece manuel kullanımda aktif olan sistemler, maalesef kaza öncesinde de kapalıydı. O sistemler açık olsa belki bu ölümlü kaza hiç gerçekleşmeyecekti.
Yolcudan komisyon alamaz, suç diyenler de oldu:
Alamaz. Suç bu. #Uber'i mahkemeye verin.
— Kozan Demircan (@Khosann) December 11, 2023
İşin aslı şu: ??
Taksici Uber üzerinden müşteri buluyor ama Uber'e diyor ki, "Ben seni bedavaya kullanacağım. Hizmet parasını müşteriden al."
...Yani Uber'le taksi çağırdık diye BİZ Uber'e ek para vereceğiz. Oysa Uber yolcudan komisyon… https://t.co/FJjCmRf0r8