İzmir-Ankara Yüksek Hızlı Tren Hattı yılan hikâyesine döndü: Maliyet 19 kat arttı!

2013'te duyurulan ve 2023'te tamamlanacağı açıklanan İzmir-Ankara Yüksek Hızlı Tren Hattı projesi, 6 kez maliyet güncellemesiyle 83.5 milyar TL'yi aştı. İhaleyi pazarlıkla alan firma hattın sadece yüzde 6'sını tamamladı.

12punto

Türkiye’de kamu ihaleleri ve bitmeyen projelerle ilgili tartışmalar devam ederken, İzmir-Ankara Yüksek Hızlı Tren (YHT) Hattı’nda yaşanan gecikmeler ve maliyet artışları gündeme damgasını vurdu. İlk olarak 2013 yılında duyurulan ve 2020’de pazarlık usulüyle ihale edilen projenin 2023 yılında tamamlanacağı açıklanmıştı. Ancak aradan geçen süre zarfında proje yalnızca yüzde 6 oranında ilerledi.

Maliyeti başlangıçta öngörülenin tam 19 katına çıkarak 83.5 milyar TL’ye ulaşan projede, inşaat şirketi ERG İnşaat’ın euronun fazla yükselmediğini öne sürerek talep ettiği avans ve fiyat farkı da dikkat çekiyor. Şirket, yaklaşık 600 milyon euro avans alırken, Cumhuriyet’in 100. yılına yetişeceği söylenen proje, vaat edilen tamamlanma tarihini çoktan geride bıraktı.

7 SEÇİM GEÇTİ, HALA BİTMEDİ 

DEVA Partisi İzmir Milletvekili Seda Kâya Ösen, projeyle ilgili yaptığı açıklamada, “Bir Cumhurbaşkanlığı, üç genel ve üç yerel seçim geçti ama proje hâlâ bitmedi. 2021’den itibaren maliyet artışlarına baktığımızda durumun vahametini daha net görebiliyoruz” dedi.

Ösen, proje maliyetlerinin yıllara göre sürekli arttığını vurguladı. Verilere göre, 2021 yılında 18.1 milyar TL olan maliyet, 2022’de 24.9 milyar TL, 2023’te 62.1 milyar TL’ye yükseldi. 2025 yılı itibarıyla toplam maliyetin 83.5 milyar TL’yi bulması ise projenin Türkiye bütçesi için bir "kara delik" hâline geldiğini gösteriyor.