BYD'den Türkiye kararı: Daha erken üretime geçiyor
Çinli otomotiv devi BYD, Macaristan’daki elektrikli araç fabrikasının üretim takvimini ertelerken, Türkiye’deki Manisa fabrikasında planlanandan daha erken üretime geçmeye hazırlanıyor.
12punto
Dünyanın en büyük elektrikli araç üreticilerinden Çinli BYD, Macaristan’ın Szeged kentinde kurmakta olduğu 4 milyar euroluk elektrikli otomobil fabrikasında üretime geçişi 2026 yılına erteledi. Reuters’a konuşan kaynaklara göre, fabrika ilk iki yıl tam kapasiteyle çalışamayacak ve sadece birkaç on bin araç üretebilecek.
İlk etapta yılda 150 bin araçlık üretim hedefiyle kurulan tesisin, nihai hedefi olan 300 binlik kapasiteye ulaşması 2027 sonrasına kalacak. BYD, Ekim 2025’te faaliyete geçeceğini duyurduğu Szeged tesisinde hangi modelleri üreteceğini ise henüz netleştirmedi. Atto 2, Atto 3, Dolphin ve düşük maliyetli Seagull modelleri seçenekler arasında yer alıyor.
ÜRETİM ÖNCELİĞİ TÜRKİYE’YE KAYIYOR
BYD’nin Türkiye’deki Manisa fabrikasında ise çarklar beklenenden önce dönmeye başlayacak. Edinilen bilgilere göre, 1 milyar dolarlık yatırımla hayata geçirilen ve yılda 150 bin araç üretme kapasitesine sahip olan tesis, 2026 yılının sonunda seri üretime başlayacak.
Üstelik kaynaklara göre bu fabrika, ilk yılından itibaren Macaristan’daki tesisten daha fazla üretim gerçekleştirecek. 2027’de 150 bin araçlık üretim aşılacak ve 2028’de kapasite ciddi biçimde artırılacak.
AB’YE VERGİSİZ İHRACAT İÇİN STRATEJİK HAMLE
BYD’nin Manisa’daki fabrikasında üretilecek araçların büyük bölümü Avrupa Birliği ülkelerine ihraç edilecek. Türkiye ile AB arasındaki Gümrük Birliği sayesinde, bu ihracatlar herhangi bir gümrük vergisine tabi olmayacak.
Bu hamle, Avrupa Komisyonu’nun Çin menşeli elektrikli araçlara uyguladığı yüzde 27’ye varan tarifeleri bypass etmek için büyük önem taşıyor. BYD’nin Avrupa’daki üretim merkezi olarak planladığı Macaristan, gümrük avantajına rağmen yüksek işçilik maliyetleri nedeniyle Çinli devin öncelikli tercihi olmaktan çıkmış durumda.
MACARİSTAN’DAKİ PLANLAR YAVAŞLATILDI
Kaynaklar, Macaristan’daki üretim hattı makinelerinin kurulumunun geciktiğini ve Çin’de üretilen bazı ekipmanların geç teslim edildiğini aktardı. Ayrıca BYD’nin üretimi hızlandırma planlarını ekonomik nedenlerle rölantiye aldığı belirtildi.
2026’da üretime başlayacak olan Szeged fabrikasında, ilk etapta tam kapasiteyle çalışılamayacak. Üretim ancak 2027'de artacak, ancak planlanan seviyelere ulaşamayacağı öngörülüyor.
ÇİN PAZARINDA BÜYÜME YAVAŞLADI, GÖZLER YURTDIŞINA ÇEVRİLDİ
BYD, Çin’de artan rekabet ve fiyat savaşları nedeniyle iç pazarda büyümesini yavaşlattı. Bazı üretim tesislerinde vardiyalar azaltıldı, yeni hat kurulumları ertelendi. Şirket, bu nedenle yurt dışı yatırımlarına ağırlık veriyor.
Türkiye ise, Renault, Toyota, Ford, Hyundai ve Stellantis gibi büyük üreticilere ev sahipliği yapmış olmasıyla BYD için cazip bir alternatif oluşturuyor. Ucuz işçilik, lojistik avantajlar ve AB’ye vergisiz erişim Türkiye’yi ön plana çıkarıyor.
BREZİLYA’DA TARTIŞMALI SÜREÇ
BYD yalnızca Avrupa'da değil, Latin Amerika’da da genişlemeyi sürdürüyor. Brezilya’daki fabrikasını büyütmeye devam eden şirket, burada Çinli müteahhitlerin karıştığı işçi istismarı iddiaları nedeniyle yasal süreçlerle karşı karşıya kaldı.