Motosiklet sayısında hızlı artış: Her 5 taşıttan biri motosiklet
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) verilerine göre, 2024 yılı temmuz ayı itibarıyla trafiğe kayıtlı toplam taşıt sayısı 30 milyon 261 bin 176'ya ulaştı. Bu rakamın içinde motosiklet sayısı ise 5 milyon 764 bin 546 olarak hesaplandı. Böylece, trafikteki her beş motorlu kara taşıtından birinin motosiklet olduğu ortaya çıktı.
12punto
Otomobile erişim giderek zorlaşırken, daha ulaşılabilir olan motosiklete talep hızlandı. Motosiklet satışları tüm zamanların rekorunu kırarken, otomobil yerinde saydı. İki ulaşım aracı arasındaki fark hızla kapanıyor.
Yakıt fiyatlarındaki artış da otomobil kullanıcılarını alternatif arayışına yöneltince, kurye tarafından gelen taleple büyüyen motosiklet pazarı, tüm zamanların satış rekorunu kırdı. Motosikletteki rekora karşın, otomobil pazarı bu yıl da yerinde sayınca iki bireysel ulaşım aracı arasındaki makas da büyük oranda daraldı.
MOTOSİKLET SAYISINDA SÜREKLİ ARTIŞ
2000 yılında trafikteki motosiklet sayısı ilk kez 1 milyonu aşarken, 2019'da bu sayı 3 milyon 331 bin 326'ya ulaştı.
2020 yılında COVID-19 salgınının da etkisiyle motosiklet sayısı 181 bin 250 artarak 3 milyon 512 bin 576'ya yükseldi. Bu sayı, 2021'de 3 milyon 744 bin 370'e, 2022'de 4 milyon 141 bin 914'e, 2023'te ise 5 milyon 79 bin 396'ya çıktı.
Bu yılın temmuz sonu itibarıyla motosiklet sayısı, geçen yılın sonuna kıyasla 685 bin 150 artarak 5 milyon 764 bin 546 oldu.
MOTOSİKLET KULLANIMI ARTIŞININ SEBEPLERİ
Motosikletlerin yaygınlaşmasındaki en önemli faktör ekonomik daralma
38 Avrupa ülkesi arasında kişi başına düşen otomobil sayısının en düşük olduğu ülkenin Türkiye olması da bu sorunu net bir şekilde gösteriyor. Bu otomobillerin %51'i 10 yaş ve üzerinde. 20 yaş üstü araçların oranı %27. İnsanlar kötü ekonomi nedeniyle yaşlı arabaları kullanmak zorunda kalmakta.
İnsanlar "daha az yakan" araçlara yöneldi.
Yükselen yakıt maliyetleri, özellikle şehir içi ulaşımda motosikletlerin daha cazip bir seçenek olarak öne çıkmasına neden oldu. Motosikletler, düşük yakıt tüketimi hem ekonomik hem de pratik bir ulaşım alternatifi olarak tercih ediliyor. Özellikle kısa mesafelerde ve trafik sıkışıklığı olan bölgelerde motosikletler, sürücülere zaman kazandırarak yakıt tasarrufu sağlıyor.
Kurye sayısındaki artış
Son dönemde Türkiye genelinde motorlu kurye sayısında belirgin bir artış gözlemleniyor. Yakıt fiyatlarının artışı, özellikle şehir içi ulaşımda maliyetleri azaltma ihtiyacını doğurdu. Bu durum, daha ekonomik ve yakıt tasarrufu sağlayan motorlu kuryelerin tercih edilmesine yol açtı. Motorlu kuryeler, hem düşük yakıt tüketimi hem de trafik sıkışıklığında daha hızlı hareket edebilme avantajı sunduğundan, bu alanda talep artışına neden oldu.
Pandemi dönemiyle birlikte online alışverişlerin patlama yaşaması, restoranlardan marketlere kadar geniş bir yelpazede teslimat hizmetlerinin talep görmesine neden oldu. Bu talep, motorlu kuryelerin sayısında belirgin bir artışa yol açtı.
Bu artış, kurye sektöründe bazı zorlukları da beraberinde getiriyor. Yoğun trafik ve teslimat sürelerinin kısalması, kuryelerin iş yükünü artırırken, güvenlik ve trafik kurallarına uyum da önemli bir konu olarak öne çıkıyor. Şehir yönetimleri, trafik düzenlemeleri ve güvenlik önlemleri konusunda daha fazla önlem almayı değerlendiriyor.