Ticaret Bakanlığı, şirketlerin sermaye kaybı veya borca batık olma durumlarının tespitinde uygulanan özel hesaplama yönteminin süresinin uzatıldığını açıkladı. 10 Ekim 2026 tarihli ve 33396 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan tebliğ değişikliğiyle uygulama 1 Ocak 2028’e kadar devam edecek.
Düzenleme, 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’nun 376’ncı maddesi kapsamında yapılan değerlendirmelerde bazı gider ve zarar kalemlerinin şirket bilançoları üzerindeki etkisini sınırlamayı amaçlıyor. Böylece döviz kuru dalgalanmaları ve geçmiş dönem maliyetleri nedeniyle şirketlerin kağıt üzerinde sermayesini kaybetmiş ya da borca batık görünmesinin önüne geçilmesi hedefleniyor.

HESAPLAMADA HANGİ KALEMLER DIŞARIDA TUTULACAK?
Yeni süre uzatımıyla birlikte, henüz ifa edilmemiş yabancı para cinsi yükümlülüklerden doğan kur farkı zararlarının tamamı sermaye kaybı veya borca batıklık hesaplamalarında dikkate alınmayacak.
Ayrıca 2020 ve 2021 yıllarında tahakkuk eden kiralama giderleri, amortismanlar ve personel giderleri toplamının yarısı da bu değerlendirmelerin dışında tutulmaya devam edecek.

Bakanlık açıklamasında, söz konusu adımla şirketlerin sermaye yapılarına ilişkin değerlendirmelerde belirli gider ve zarar kalemlerinin etkisinin sınırlandırılmasına yönelik uygulamanın sürdürüleceği belirtildi.
Söz konusu düzenlemeyle şirketlerin sermaye yapılarına ilişkin değerlendirmelerde belirli gider ve zarar kalemlerinin etkisinin sınırlandırılmasına yönelik uygulamanın devamı sağlanarak işletmelerin finansal durumlarını yönetmelerine ve faaliyetlerini sürdürülebilir bir yapıda devam ettirmelerine katkı sunulması amaçlanıyor.
Uygulamanın, özellikle kur farkı kaynaklı zararlar ve geçmiş dönem giderleri nedeniyle özkaynak hesaplamaları olumsuz etkilenen işletmelerin finansal dengelerini daha sağlıklı yönetmesine katkı sağlaması bekleniyor.
Haber Kaynağı : 12punto