Aşağıdaki tarih aralığında yayınlanmış haberleri bul
Aşağıdaki tarih aralığında yayınlanmış haberleri bul
ve ve
ve ve
ve ve
Temizle
Euro
Arrow
46,8469
Dolar
Arrow
40,5798
İngiliz Sterlini
Arrow
54,2381
Altın
Arrow
4339,0000
BIST
Arrow
10.642

Erdoğan'ın başdanışmanı Mehmet Uçum'dan açılım süreci için 'özel kanun' önerisi! Müstakil yasa mı geliyor?

Cumhurbaşkanlığı Hukuk Politikaları Kurulu Başkanvekili Mehmet Uçum, Terörsüz Türkiye adı verilen yeni açılım süreci için özel bir kanun çıkarılması gerektiğini savundu.

Erdoğan'ın başdanışmanı Mehmet Uçum'dan açılım süreci için 'özel kanun' önerisi! Müstakil yasa mı geliyor?

AKP, MHP ve DEM Parti’nin ortaklığıyla yürütülen yeni açılım süreci kapsamında TBMM’de kurulan Millî Dayanışma, Kardeşlik ve Demokrasi Komisyonu, çalışmalarına başladı. Komisyon şimdiye kadar 5 kez toplandı.

Erdoğan'ın başdanışmanı Mehmet Uçum'dan açılım süreci için 'özel kanun' önerisi! Müstakil yasa mı geliyor?

Süreçle ilgili DEM Parti cephesinin sık sık vurgu yaptığı ‘yasal düzenleme’ talebinin ardından AKP’nin sürece özel ‘müstakil yasa’ hazırlayacağı iddia edilmişti. Tasarının yasalaşması durumunda, örgüt üyeliği ve propaganda suçlarından cezaevinde bulunan pek çok DEM Partili’nin tahliye edilebileceği öne sürülmüştü.

Erdoğan'ın başdanışmanı Mehmet Uçum'dan açılım süreci için 'özel kanun' önerisi! Müstakil yasa mı geliyor?

Söz konusu iddialarla ilgili AKP ve MHP cephesi sessizliğini korurken, Saray’dan ‘öneri’ geldi. AKP Genel Başkanı ve Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın başdanışmanı Mehmet Uçum, açılım sürecine ilişkin kaleme aldığı yazısında, açılım komisyonunun geçiş sürecinin hukukuna dair bir perspektif oluşturması gerektiğini savundu.

Erdoğan'ın başdanışmanı Mehmet Uçum'dan açılım süreci için 'özel kanun' önerisi! Müstakil yasa mı geliyor?

Mevcut yasalara ekleme yapılması yerine, sürece uygun ayrı ve özel bir ‘geçiş süreci kanunu’ çıkarılmasının isabetli çözüm olacağını öne süren Uçum’un yazısı şöyle:

Erdoğan'ın başdanışmanı Mehmet Uçum'dan açılım süreci için 'özel kanun' önerisi! Müstakil yasa mı geliyor?

“TERÖRSÜZ TÜRKİYE’YE GEÇİŞ SÜRECİNİN HUKUKU!

Hukuksal Düzenleme İhtiyacı!

TBMM Milli Dayanışma, Kardeşlik ve Demokrasi Komisyonu’nun geçiş sürecinin hukukuna ilişkin bir perspektif oluşturması gerektiği ifade ediliyor. Burada kast edilen komisyonun kanun teklif taslağı hazırlaması değil, olası kanun teklifi için temel hukuk politikasını bir raporla ortaya koymasıdır.  

Türkiye bu konuda 2014 yılında çıkan 6551 sayılı kanunla bir tecrübeye sahip. Cumhuriyet tarihinde geçiş dönemlerine özgü yapılmış başka kanunlar da var.

6551 sayılı Terörün Sona Erdirilmesi ve Toplumsal Bütünleşmenin Güçlendirilmesine Dair Kanun terör örgütünün fesih ve silah bırakma koşullarını sağlamak içindi. Dolayısıyla yenilense dahi somut ihtiyaca tam uymaz. Bugün örgütün kendini feshettiği ve silahların yakılmasıyla silah bırakma aşamasına geçilen bir durum var. Bu duruma uygun yeni bir düzenleme yapılması çok daha doğru bir yaklaşımdır. 

Yeni düzenlemenin ilgili kanunlarda değişiklik ve eklemeler yoluyla yapılması ileri sürülebilir. Ancak genel kanunlar içinde özel düzenlemeler yapmak eşitlik yönü dahil hukuki tartışma çıkarır. Bu yüzden mevcut duruma uygun ayrı ve özel bir ‘geçiş süreci kanunu’ çıkarılması en isabetli çözüm olur. 

Erdoğan'ın başdanışmanı Mehmet Uçum'dan açılım süreci için 'özel kanun' önerisi! Müstakil yasa mı geliyor?

Geçiş Süreci Kanununun Özellikleri!

Terörsüz Türkiye’ye yönelik toplumsal bütünleşme ile maddi ve şekli ceza hukuku politikası geçiş sürecinin özelliklerine göre geliştirilmelidir. Buna göre kanuna ilişkin hukuk politikası unsurları şöyle sıralanabilir:

Erdoğan'ın başdanışmanı Mehmet Uçum'dan açılım süreci için 'özel kanun' önerisi! Müstakil yasa mı geliyor?

Teklik: Tüm ihtiyaçları ilgili genel kanunlardan ayrı tek bir özel kanunla karşılamak, ilave norm gerekirse bu kanuna ek yaparak ilerlemek bir çok açıdan doğru bir hukuk politikasıdır.

Geçicilik: Geçiş sürecinde uygulanan ve sürecin bitmesiyle sona eren geçici bir kanun olmalıdır.

Hususilik: Kanun özel kanun olmalı sadece münfesih terör örgütünün aktif ve destek unsurları olan kişileri kapsamalıdır. Bu husus norm olarak net ve tartışmaya kapalı yazılmalıdır. Anayasal eşitlik ilkesi aynı durumda olanlara aynı kuralları uygulamaktır. Farklı durumda olanlara farklı kurallar uygulanabilir. Bu nedenle münfesih terör örgütünün bu farklı durumunu dikkate alan özel bir kanun yapılması eşitlik ilkesine aykırılık teşkil etmez.

Özgünlük: Kanunun içeriği Türkiye’ye has çatışma çözüm modeli olan Terörsüz Türkiye hedefinin özgünlüğüne dayanmalıdır. Terörün kayıtsız, şartsız ve pazarlıksız sona erdirilmesi, demokratik alanın genişletilmesi, dar kimlik siyasetlerinin bitmesi, her mecrada ülke ve toplum esaslı siyasetin egemen olması ve demokrasinin güçlendirilmesi bu modelin ana karakteridir. Bu karaktere uygun özgün yönler hukuki yaklaşımın da temelini oluşturur.

Kapsayıcılık: Kanun geçişte ihtiyaç duyulan tüm hususları içermelidir. Bu kapsamda toplumsal ve ekonomik hayata katılım ve entegrasyon hukuku, ceza ve infaz hukuku ile sosyal hukuk öne çıkan ana konular olur.

Mutabıklık: Geçiş sürecinin en önemli gereklerinden birisi de, olabildiğince geniş veya yeterli toplumsal ve siyasal mutabakat sağlamaktır. Mutabakat konusunda komisyon çalışmaları önemli imkanlar sunabilir.

Erdoğan'ın başdanışmanı Mehmet Uçum'dan açılım süreci için 'özel kanun' önerisi! Müstakil yasa mı geliyor?

Genel İlkeler!

Geçiş süreci kanununa ilişkin genel ilkeler iki başlıkta ifade edilebilir.

Birincisi kanunun Anayasaya uygun olarak düzenlenmesi gereğidir. Anayasaya aykırılık oluşturacak yaklaşımları zorlamak sonuçsuz kalır ve geçiş sürecine zarar verir.

İkincisi geçiş süreci kanunu hazırlanırken Devlet, Ülke ve Millet hassasiyetlerine ve kırmızı çizgilere uygunluk temel bir kriter olarak dikkate alınmalıdır.

Erdoğan'ın başdanışmanı Mehmet Uçum'dan açılım süreci için 'özel kanun' önerisi! Müstakil yasa mı geliyor?

Sonuç:

Geçiş süreçleri hukukunun temel niteliği, geçişi başarıyla tamamlamak için gereken koşulları düzenlemektir. Geçiş sürecinde genel talepler ve haklar değil kapsamdaki kişiler için geçişi sağlayacak teknik ve pratik hukuki koşullar esastır. Geçiş süreci bittiğinde bu kişilerin mevcut hak ve yükümlülük sistemine entegrasyonu gerçekleşir. Devamında ulusal demokrasiyi güçlendirecek, hak ve özgürlükleri geliştirecek çalışmalar gündeme gelir ve sağlanacak mutabakatla hayata geçer.


Haber Kaynağı : 12punto

Mehmet Uçum