Aşağıdaki tarih aralığında yayınlanmış haberleri bul
Aşağıdaki tarih aralığında yayınlanmış haberleri bul
ve ve
ve ve
ve ve
Temizle
Euro
Arrow
37,8385
Dolar
Arrow
34,1542
İngiliz Sterlini
Arrow
44,9695
Altın
Arrow
2916,0000
BIST
Arrow
9.109

Süveyş Kanalı'nın Avrupa ve Asya ticareti için anlamı nedir?

Dünya ticaretinin en stratejik geçiş noktalarından birisi Süveyş Kanalı. Peki Süveyş Kanalı'na alternatif geçişler var mı? 12Punto yazarı Reyhan Küçük araştırdı.

Süveyş Kanalı'nın Avrupa ve Asya ticareti için anlamı nedir?

Süveyş Kanalı, küresel ticaretin dünya denizlerindeki en stratejik geçiş noktalarından biri. Eurostat verilerine göre, Almanya ve Doğu Asya arasındaki ticaretin üçte ikisi deniz yoluyla gerçekleşiyor. Almanya ve Çin arasında seyahat eden konteyner gemilerinin %98'i Süveyş Kanalı'nı kullanırken, Almanya'nın ithalat ve ihracatının yaklaşık yüzde sekiz ila dokuzluk bir kısmının Süveyş Kanalı'ndan geçiyor olması, bu deniz ticareti rotasının Avrupa ve Asya arasındaki ticarette ne kadar hayati bir rol oynadığının gösteriyor.

Süveyş Kanalı'na Alternatif Bir Ticaret Rotası Var mı? 

Konteyner gemilerinin Güney Afrika'yı dolaşarak Ümit Burnu üzerinden hedeflerine varmaları elbette mümkün. Ancak, aradaki mesafe, maliyetleri ciddi boyutlarda arttırıyor. Bu artış, ticaret yolu üzerindeki konteynır gemi trafiğinin yoğunluğu düşünüldüğünde, bütün dünyadaki üretim maliyetlerinin ve dolayısıyla ürün maliyetlerinin ciddi boyutlarda artacağı anlamına geliyor.

İki Ticaret Rotası Arasındaki Mesafe Ve Maliyet Farklılıkları 

Singapur ve Hamburg arasındaki mesafe Süveyş Kanalı üzerinden gidildiğinde, Güney Afrika'yı dolaşarak Ümit Burnu üzerinden alınacak olan mesafeye göre 3425 deniz mili (6343 kilometre) 13 knot hızla, yani 11 günlük bir zaman tasarrufu sağlıyor. Uluslararası deniz taşımacılığı için 11 gün, maliyet tasarrufu açısından çok önemli bir süre. Sadece bir günlük zaman kaybında, büyük konteyner gemileri için yakıt masrafları hariç tutulduğunda bile, işletme maliyetlerinin tutarı, günlük olarak 100.000 doları buluyor. Kanaldan geçen gemilerin sayısı da hesaba katıldığında, maddi zararın boyutları katlanarak artıyor. 

Uluslararası ticaretin nabzını tutan Süveyş Kanalı'ndan günde 52, yılda ise ortalama 119 yük gemisi geçiyor. Bu gemiler arasında konteyner gemileri, tankerler ve dökme yük taşıyan gemiler bulunuyor. Uzunluğu 400 metreyi bulan bu gemilerin herbiri 20.000'den fazla konteyner (TEU) taşıyabilme kapasitesine sahip.

Tedarik zincirlerinin Süveyş Kanalı’na Bağımlılığı

Elektronikten tekstil ürünlerine, makine parçalarından gıdaya kadar geniş bir yelpazedeki ürünler için bu ticaret yolu kullanılıyor. Ayrıca Süveyş Kanalı‘nın, petrol taşımacılığında da önemli bir rol oynadığını unutmamak gerekiyor. Bu durum, ticaret yolunu kullanan birçok ülkenin üretim ağlarının ve tedarik zincirlerinin bu ticaret yoluna bağlı olduğunu gösteriyor. Bu anlamda Süveyş Kanalı, sadece bir deniz ticaret yolu olarak değil, uzun yıllardır işleyen ve küresel ekonomiyi dengede tutan, uluslar üstü bir tedarik zinciri olarak düşünülmeli. Çünkü bu kanaldan geçen her gemi ile dünyanın dört bir yanındaki pazarlar, üretim ağları, hammadde tedarikçileri, ürün satıcıları ve son kullanıcılar birbirine bağlanıyor. Dolayısıyla güvenliğinin ve buna bağlı olarak da sürerliliğinin sağlanması dünya ekonomisinin sağlıklı ve dinamik kalabilmesi için stratejik bir öneme sahip.


Haber Kaynağı : 12punto

süveyş