Aşağıdaki tarih aralığında yayınlanmış haberleri bul
Aşağıdaki tarih aralığında yayınlanmış haberleri bul
ve ve
ve ve
ve ve
Temizle
Euro
Arrow
45,7218
Dolar
Arrow
39,3529
İngiliz Sterlini
Arrow
53,6682
Altın
Arrow
4285,0000
BIST
Arrow
9.311

İran, Hürmüz Boğazı'nı gemi trafiğine kapattı! Bundan sonra ne olacak?

İran, stratejik öneme sahip Hürmüz Boğazı'nı kapatarak küresel enerji taşımacılığını etkiledi. İsrail ile yaşanan gerilim sonrası petrol fiyatlarının daha da artması bekleniyor.

İran, Hürmüz Boğazı'nı gemi trafiğine kapattı! Bundan sonra ne olacak?

İran İslam Cumhuriyeti Ordusu, Hürmüz Boğazı'ndan gemi geçişlerini durdurduğunu açıkladı. Bu karar, İsrail'in Tel-Aviv şehrine yönelik balistik füze saldırısının ardından geldi. Ordunun resmi sosyal medya hesaplarından yapılan açıklamada, boğazın ikinci bir duyuruya kadar kapalı kalacağı belirtildi. "Başka bir duyuruya kadar Hürmüz Boğazı'ndan hiçbir geminin geçişine izin verilmeyecektir" ifadesi kullanıldı.

Hürmüz Boğazı, Basra Körfezi'ni Umman Denizi ve Hint Okyanusu'na bağlayan dar bir su yolu olarak, Orta Doğu'dan dünya pazarlarına petrol ve LNG taşımacılığında kritik bir rol oynuyor. Bu gelişmelerin ardından, petrol fiyatlarının yüzde 7 oranında artış göstermesi, enerji piyasalarında dalgalanmalara yol açtı.

HÜRMÜZ BOĞAZI NEDEN ÖNEMLİ?

Dünya genelindeki petrol tüketiminin yaklaşık yüzde 20’sinin Hürmüz Boğazı üzerinden taşındığı belirtiliyor. Bu dar deniz geçidi, küresel enerji tedariki açısından hayati öneme sahip.

BBC Türkçe'nin aktardığına göre, Bölgeden taşınan ham petrolün büyük kısmı, Petrol İhraç Eden Ülkeler Örgütü (OPEC) üyeleri olan Suudi Arabistan, Birleşik Arap Emirlikleri, Kuveyt ve İran tarafından ihraç ediliyor. Bu petrol, dünya pazarlarına ulaşmak için Hürmüz Boğazı'ndan geçiyor.

Ayrıca, dünyanın en büyük sıvılaştırılmış doğalgaz (LNG) ihracatçısı konumundaki Katar'ın üretimi de neredeyse tamamen bu rotayı kullanarak dış pazarlara ulaşıyor.

Tarihte bu bölgenin ne denli kırılgan olabileceği, 1980-1988 yılları arasındaki İran-Irak Savaşı sırasında açık şekilde görülmüştü. Savaş sırasında iki ülke de birbirinin petrol sevkiyatını sekteye uğratacak hamlelerde bulunmuş, bu süreç "Tanker Savaşı" olarak anılmıştı.

ABD ise bölgede yaşanan bu tür tehditlere karşı, Bahreyn’de konuşlandırdığı 5. Filo aracılığıyla ticari deniz taşımacılığını korumakla görevli.

HÜRMÜZ BOĞAZI KAPATILIRSA NE OLUR?

İran’ın Hürmüz Boğazı’nı olası bir hamleyle kapatması, küresel enerji arzı üzerinde derin etkiler yaratabilir. Uzmanlar, böyle bir senaryoda dünya çapındaki petrol taşımacılığının yaklaşık yüzde 20’sinin sekteye uğrayabileceğini ifade ediyor.

JP Morgan tarafından Haziran ayında yayımlanan analizde, Boğaz’ın ulaşıma kapanmasının petrol fiyatlarını varil başına 120-130 dolar seviyelerine çıkarabileceği öngörülüyor.

Ege Üniversitesi’nden Prof. Dr. Aykut Lenger, yaptığı açıklamada Hürmüz Boğazı’na yönelik olası bir müdahalenin şimdiden fiyatlara etki ettiğini belirtiyor:

"Bu tehlike görüldü ve özellikle finansal piyasalar şimdiden pozisyon aldı. Boğazın kapatılması durumunda petrol arzının daralacağını ve fiyatların daha da artacağını söyleyebiliriz."

İran ise, İsrail tarafından düzenlenen saldırıların ardından bir açıklama yaparak enerji tedarikinde herhangi bir aksama olmadığını duyurdu.

İran Petrol Bakanlığı tarafından yapılan açıklamada, saldırıların rafineri ve petrol depolama tesislerine zarar vermediği belirtildi.


Haber Kaynağı : 12punto

Wodo Network