Aşağıdaki tarih aralığında yayınlanmış haberleri bul
Aşağıdaki tarih aralığında yayınlanmış haberleri bul
ve ve
ve ve
ve ve
Temizle
Euro
Arrow
43,2061
Dolar
Arrow
38,0581
İngiliz Sterlini
Arrow
49,7516
Altın
Arrow
3943,0000
BIST
Arrow
9.381

AVM'ler sessizdi: Tüketim boykotu etkisini gösterdi

Toplum Çalışmaları Enstitüsü’nün yayımladığı rapora göre, 2 Nisan 2025’te gerçekleşen tüketim boykotu, maaş ödemeleri hariç tutulduğunda Türkiye genelinde tüketim talebini yüzde 26 oranında düşürdü. AVM yoğunlukları ve esnaf görüşmeleriyle desteklenen rapor, boykotun ekonomik etkilerini ortaya koydu.

AVM'ler sessizdi: Tüketim boykotu etkisini gösterdi

Üniversite öğrencilerinin İmamoğlu protestolarının ardından başlattıkları 2 Nisan'daki tüketim boykotunun sonuçlarına ilişkin Toplum Çalışmaları Enstitüsü rapor yayımladı.

AVM'ler sessizdi: Tüketim boykotu etkisini gösterdi

Enstitü, 2 Nisan’da gerçekleşen boykotu; Google Maps haritalarından elde edilen yoğunluk verileri, boykotun ertesi günü esnaf ve işletme çalışanlarıyla yapılan yüz yüze görüşmeler ve Türkiye Cumhuriyet Merkez Bankası istatistikleri ışığında analiz edildi.

AVM'ler sessizdi: Tüketim boykotu etkisini gösterdi

BOYKOTUN ERTESİ GÜNÜ AVMLERDE SON DURUM

İstanbul ve Ankara’da CHP seçmeninin de, AKP seçmeninin de yoğunlukta olduğu bölgelerden AVM seçen Enstitü, AKP’nin toplumsal tabanının güçlü olduğu ilçelerdeki AVM’lerde, boykotun ertesi günü olan yoğunlukta hafif bir artış gözlemledi. 

AVM'ler sessizdi: Tüketim boykotu etkisini gösterdi

İstanbul’un Güngören, Başakşehir ve Esenyurt ilçelerindeki AVM’lerde, 2 Nisan’a kıyasla 3 Nisan’da yüzde 3 civarında bir yoğunluk artışı gözlendi.

AVM'ler sessizdi: Tüketim boykotu etkisini gösterdi

CHP’nin toplumsal tabanının daha güçlü olduğu Şişli, Beşiktaş ve Sarıyer ilçelerinde bulunan AVM’lerde ise, 2 Nisan’a kıyasla 3 Nisan’da yüzde 28’lere varan bir artış gözlendi. 2 Nisan-3 Nisan değişimi, Şişli’deki AVM’de yüzde 28.66, Sarıyer’deki AVM’de 14.55, Beşiktaş’taki AVM’de ise yüzde 13.77 olarak kaydedildi.

AVM'ler sessizdi: Tüketim boykotu etkisini gösterdi

Toplum Çalışmaları Enstitüsü’nün boykot raporunun ikinci bölümünü ise Ankara’da esnaf ve işletme çalışanlarıyla yüz yüze yapılan 384 görüşmenin sonuçları oluşturdu. 

AVM'ler sessizdi: Tüketim boykotu etkisini gösterdi

Kendilerine boykotun etkisi sorulduğunda, 1-5 arası çalışana sahip işletmelerin yüzde 47,5’i satışların düştüğünü belirtti. 11 ve üzeri çalışanı olan işletmelerde ise bu oran yüzde 56’ya yükseldi.

AVM'ler sessizdi: Tüketim boykotu etkisini gösterdi

Merkez Bankası’nın sunduğu ödeme sistemleri istatistiklerini mercek altına aldı. Bu istatistiklerde, maaş ödemelerini dışarıda bırakılarak ‘’geri kalan ödemeler’’ baz alındı.

AVM'ler sessizdi: Tüketim boykotu etkisini gösterdi

İstatistikleri detaylı tablolarla açıklayan Enstitü, “Bu çerçevede bayram ve bayramın hemen öncesinde yapılan maaş ödemelerinin tüketimi arttırıcı etkisine rağmen bu raporda yer verilen analizler de dikkate alındığında, 2 Nisan boykotunun tüketimde dikkate değer bir düşüşe neden olduğu söylenebilir” bulgusuna ulaştı.

AVM'ler sessizdi: Tüketim boykotu etkisini gösterdi

Ancak maaş ödemeleri ve bayram gibi dönemsel etkilerin talep dinamiklerini doğrudan ve güçlü biçimde şekillendirdiğine dikkat çeken Toplum Çalışmaları Enstitüsü, “Dolayısıyla, 2 Nisan tarihinde gerçekleşen boykotun ekonomik etkilerini anlamak ve ölçmek için bu bölümde detaylandırılan yapısal ve dönemsel faktörlerin dikkate alınması gerekmektedir’’ ifadelerine yer vererek 2025 senesinde çalışan ödemeleri hariç tutulduğunda tüketim talebinde bayram öncesine göre yüzde 26’lık bir düşüş saptandığını belirtti.

AVM'ler sessizdi: Tüketim boykotu etkisini gösterdi


AVM'ler sessizdi: Tüketim boykotu etkisini gösterdi


AVM'ler sessizdi: Tüketim boykotu etkisini gösterdi


AVM'ler sessizdi: Tüketim boykotu etkisini gösterdi



Haber Kaynağı : 12punto

Boykot boykot çağrısı