Marmara’da olası depremde gemi kazası olur mu? Uzmanlardan kritik açıklama geldi
İstanbul’da olası büyük bir depremde denizlerin ve gemilerin de etkilenebileceği gündemde. Uzmanlar, gemi kazalarına ve çevresel felaketlere neden olabilecek riskleri değerlendiriyor. Ancak deprem büyüklüğüne dair yapılan değerlendirmeler, büyük felaket senaryolarını daha düşük ihtimalle gösteriyor.

Deprem anında kara kadar denizin de etkilenmesi mümkün. Özellikle Marmara Denizi gibi aktif fay hatlarına yakın bölgelerde, büyük depremler sırasında gemilerin çarpışabileceği, hatta tehlikeli maddeler taşıyan tankerlerin patlayarak çevresel felaketlere neden olabileceği iddiaları tartışılıyor.

The Nautical Institute tarafından yapılan araştırmaya göre, İstanbul’da 8 ila 9.5 büyüklüğünde bir deprem beklenmese de, büyük sarsıntılar gemi kazalarına yol açabilir.

TARİHTEN BİR ÖRNEK
Deprem sırasında gemilerin nasıl etkilendiğine dair tarihsel örnekler de var. 1929 yılında Newfoundland açıklarında meydana gelen 7.2 büyüklüğündeki depremde, Olympic adlı dev transatlantik gemi güçlü sarsıntılar hissetti. Ancak ciddi bir kaza yaşanmadı. Bununla birlikte, Marmara’da olduğu gibi yoğun gemi trafiği olan yerlerde durum daha karmaşık hale gelebiliyor.

1999 Gölcük depreminde Marmara kıyılarında yıkılan dolgu alanları ve limanlar, gemilerin birbirine çarpmasına neden oldu. O dönem ortaya atılan iddialardan biri, amonyak veya petrol gibi zararlı maddeler taşıyan tankerlerin deprem sonrası patlayarak geniş alanları etkileyebileceği yönündeydi.

8 VEYA 9.5 BÜYÜKLÜĞÜNDE DEPREM
ODTÜ Öğretim Üyesi Prof. Dr. Ahmet Cevdet Yalçıner, Marmara’da 8 veya 9.5 büyüklüğünde bir depremin beklenmediğini söyledi:
"Marmara’daki fay hareketi 7.2 veya 7.4 büyüklüğünde bir deprem üretebilir. Tsunami etkisi deniz yüzeyinde bazı hareketlere yol açabilir ama derin sularda gemiler üzerinde ciddi bir etkisi olmaz."

Yalçıner, 15 metreden küçük teknelerin tsunami veya sarsıntıdan etkilenebileceğini belirtti. Örneğin, Sığacık’taki tekneler tsunami dalgaları nedeniyle birbirine çarpmıştı. Marmara gibi yoğun trafiğe sahip bölgelerde ise derin sular gemilerin daha güvenli kalmasını sağlıyor.

Tehlikeli maddeler taşıyan gemilere yönelik senaryolar daha dikkat çekici. Denizcilik Enstitüsü tarafından yapılan bir çalışmaya göre, amonyak yüklü bir tanker kazası, Üsküdar’dan Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’ne kadar geniş bir alanı etkileyebilir. Ancak bu senaryonun gerçekleşmesi için belirli koşulların oluşması gerektiği vurgulanıyor.

SEYİR HALİNDEKİ GEMİLER İÇİN KURALLAR
İTÜ Öğretim Üyesi Prof. Dr. Serdar Kum, gemilerin emniyetli mesafe kurallarına göre hareket ettiğini söyledi:
"Deniz trafiğinde tehlikeli yük taşıyan gemiler için özel kurallar vardır. Ancak çarpışmaların ana nedeni insan hatasıdır. Deprem kaynaklı kazalar nadiren görülür."
TSUNAMİ VE RİSKLER
1999 Değirmendere depreminde olduğu gibi, tsunami sığ kıyı alanlarında ciddi hasarlara neden olabilir. Limanlar ve dolgu alanları, deprem sırasında yer değiştiren deniz tabanı nedeniyle risk altındadır. Bu tür riskler göz önünde bulundurularak limanlarda ve gemi rotalarında düzenlemeler yapılması gerektiği vurgulanıyor.

MARMARA'DA BÜYÜK TEHLİKE VAR MI?
Uzmanlar, Marmara Denizi’nde büyük çaplı bir çevre felaketine yol açabilecek gemi kazalarının olasılığını düşük görse de, insan hatası ve tsunami etkisinin yaratabileceği risklerin göz ardı edilmemesi gerektiğini ifade ediyor. İstanbul’un yoğun gemi trafiği ve kıyı bölgelerindeki nüfus yoğunluğu, olası senaryoları daha kritik hale getiriyor.
Haber Kaynağı : 12punto
Çok Okunanlar

AKP kulislerinde itiraf gibi değerlendirme

Fenerbahçe'den ezeli rakibine transfer çalımı!

Teröristbaşı Öcalan'dan aylar sonra ilk görüntü

Cumhuriyete düşmanlık millete ihanettir

Nihat Genç’in ardından

Şimdi de Cumhuriyet'i 'Alevi katliamı' ile suçladı

Sapık

Atatürk döneminde nasıl tarım ülkesi olduk

Boğaz’da kaçak alarmı: 6 yapı için yıkım kararı çıktı!

Sistematik eğilimler hukuki delil sayılmalıdır